• Föreningen Ordfront
  • MR-dagarna
  • Demokratiakademin
  • Ordfront Förlag

Ordfront magasin

  • Reportage
  • Kultur
  • Åsikt
  • Ordfront digitalt
  • Bli medlem
  • Bli prenumerant
  • Kontakta oss
  • Bli medlem

Utredningen som aldrig borde ha fått se dagens ljus

Publicerad 8 maj, 2025

Från sjukhusbädden följde jag för några veckor sedan presentationen av resultatet av Tidö-regeringens famösa krav på återinförandet av begreppet vandel i utlänningslagen. Kanske var det den postoperativa hjärndimman, men jag kunde inte då och kan inte idag skaka av mig obehaget över att behöva se en mångårig, välutbildad person presentera ett förslag som går så långt bortanför anständighetens gränser och göra det med sådan bristande övertygelse om dess rättssäkerhet och legalitet.  Och ändå försöka framställa det som ett förslag som vilar på en objektiv grund. Utan att veta något om utredarens personliga politiska tillhörighet eller moraliska uppfattning om förslaget så är det ganska uppenbart att utredningen som helhet slitits med en hel del olika uppfattningar kring uppdraget och dess slutliga form. »Även om det under arbetets gång förekommit skilda uppfattningar i någon fråga är det befogat att skriva betänkandet i så kallad vi-form« avslutas presentationen av utredningen, riktad till statsrådet Johan Forssell.  

I korthet handlar vandelsutredningen om att införa ytterligare möjligheter att förvägra människor uppehållstillstånd i Sverige, eller återkalla ett uppehållstillstånd, om personen i fråga inte lever upp till kraven på det som kallas vandel. Utredningen vill inte ge någon detaljerad definition av begreppet – det lämnas upp till dem som på migrationsverket och migrationsdomstolarna ska bedöma människors korrekta leverne – men ger några förslag på vad det kan handla om – som att inte vilja göra rätt för sig – exempelvis inte betala skulder eller avgifter som pålagts dem, uppgett felaktiga uppgifter till myndigheter – till exempel i en tidigare ansökan om uppehållstillstånd eller till försäkringskassan. Hela uppdraget med utredningen handlar om att hitta ageranden som inte är brottsliga men ändå på något sätt anses så klandervärdiga att människor ska kunna utvisas ur landet. Jag blir inte helt klok på hur nära i tid agerandet ska ha skett men uppenbarligen handlar det om många år, eftersom just nödlögner i ansökningsförfarandet tillmäts så stor betydelse. Jag blir inte heller klok på om det skulle vara av betydelse att ha varit misstänkt – i hemlandet eller i Sverige – för ett brott men sedan friats, kan få betydelse. Det väcker så enormt många frågor om politiska åtal, begränsning av demonstrations- och yttrandefrihet, kriminalisering av gärningar som inte är straffbara här. Frågor som jag vet att många som söker medborgarskap i Sverige idag känner oro över. 

Utredaren bedyrar vid presskonferensen att de människor som fått uppehållstillstånd av skyddsskäl inte berörs. Men lite
för ofta används begreppet »flykting« för att bestämma gruppen. Av alla som får
uppehållstillstånd i Sverige för att de annars skulle riskera förföljelse i hemlandet så är det väldigt få som bedöms ha så starka skyddsskäl att de skulle kallas flyktingar enligt internationell rätt. Även om det var slarv med pennan, så känns det ändå oroväckande.   

Att avslå en ansökan om uppehållstillstånd (som anhörig, studier, arbete tex) eller utvisa någon som redan befinner sig i landet på grund av bristande vandel, är dock något som ska avgöras genom en samlad bedömning, menar utredaren. Frågor och tveksamheter kring godtyckligheten av sådana avgöranden viftar han bort med att han har stort förtroende för våra domstolar och även i utredningen hänvisas till hur vandel till syvende og sidst kommer att tydliggöras av Migrationsöverdomstolen. Antalet ärenden om asyl eller uppehållstillstånd som når dit idag, är försvinnande få. Går det ens att få ett tydligt och vägledande avgörande i ett sammelsurium av möjliga och omöjliga omständigheter som någon (stackars?) utredare vid migrationsverket en gång uppfattat som bristande vandel i ett enstaka fall?  

Av alla de skäl som framförs som möjliga att åberopa till grund för en utvisning på grund av bristande vandel har nog ändå förslaget om att begränsa yttrandefriheten fått störst uppmärksamhet. Det handlar enligt utredningen om uttalanden som bland annat kan hota allmän ordning eller säkerhet, men det krävs att de redan är brottsliga, förtal, förolämpning, hets mot folkgrupp, uppmaning till uppvigling till exempel. Men även om utredningen korrekt menar att det krävs lagstöd för att begränsa yttrandefriheten (med det sagt så tillåter vår grundlag fler inskränkningar med lag för utländska medborgare än svenska) – så rör det inte bara yttrandefrihetsbrott som annars skulle ha varit så allvarliga att utvisning kommit i fråga. Det skulle alltså betyda att ytterligare ett straff  – utvisning – på grund av uttalandet med andra ord kan komma långt efter att en dom fallit.  

I presskonferensens slutskede svarar utredaren på frågan vad detta i praktiken betyder för icke-svenska medborgare svarar han att de helt enkelt ska »vakta sin tunga«.  Möjligen är det något han ångrar idag – men tydligare än så kan det väl inte bli. Om vi inte var »vi och dom« i det här landet tidigare så blir vi det om den här utredningen – eller i värsta fall en sämre variant av den – blir lag.


Anna Wigenmark är människorättsjurist och generalsekreterare  i föreningen Ordfront.

I korthet

14 februari, 2024

Visitationszoners effektivitet tveksam

Nyttan med visitationszoner väger inte upp mot riskerna för kränkningar av mänskliga rättigheter och kan stjälpa … .

21 juli, 2023

Mer Ordfront? Lyssna på podden

Vet du att vi sedan hösten 2022 gör podden SAMTALET, där gäster kända från media (Ordfront magasin) och för sin … .

7 juli, 2023

Mer kollektivtrafik och närodling i söderforterna!

Stockholmarna är redan duktiga på klimatsparande åtgärder, konstaterar norrlandsgrävjournalisten Arne Müller efter en … .

3 juli, 2023

Nytt Ordfront magasin – elegant och digitalt

Vill du ha med dig Ordfront magasin på en resa men orkar inte bära på massa papper? Då har vi goda nyheter! Tidningen … .

30 juni, 2023

Breaking social: så vanstyrs världen, och vad vi kan göra åt det

Fredrik Gertten har en ny film ute. Efter Bananas och Push tar nu Breaking Social ett globalt grepp för att berätta om … .

Fler nyheter

Tycker du om det du läser?

Bli medlem i föreningen Ordfront och få Ordfront Magasin hem i brevlådan!

Som medlem i föreningen skapar du förutsättningar för föreningens påverkans- och informationsarbete kring mänskliga rättigheter och demokrati.


Bli medlem

Annonser

Ordfront magasin 2025
i pappersform hos medlem
Nr 1 25 februari
Nr 2 30 april
Nr 3 19 juni
Nr 4 18 september
Nr 5 19 november
https://youtu.be/X-q1kNo3GSM
https://www.youtube.com/watch?v=bpzZR0e9CjI
https://youtu.be/QS3XiflccFc?t=122
https://www.youtube.com/watch?v=z6l7nVrc1x4
https://www.youtube.com/watch?v=YN0kIrTmRqw
https://www.youtube.com/watch?v=gIiiu25AJDk
https://www.youtube.com/watch?v=eeUNpeJo--Y
https://www.youtube.com/watch?v=5E3xHk6dttc

Det här är Ordfront magasins sida på nätet. Artiklar ur papperstidningen, kommentarer från redaktionen och nyheter om magasinet och Ordfront. Redaktionen ansvarar för allt innehåll på sidan. Ansvarig utgivare: Johan Berggren.

Ordfront magasin är en samhälls- och kulturdebatterande tidskrift som är störst i Sverige i sitt slag. Den utkommer med fem nummer per år.

På www.ordfront.se kan du bli medlem och därmed prenumerant. Tidningen ägs av medlemsföreningen Ordfront. Läs mer om föreningen och dess verksamhet på www.ordfront.se

Postadress
Box 63 09
102 35 Stockholm

Besöksadress
Föreningen Ordfront
Karlbergsvägen 66 A
113 35 Stockholm

Redaktionen
Tel: 08-121 500 53
redaktionen@ordfront.se

Medlemsservice
Email: medlem@ordfront.se

Allmänna frågor
Har du allmänna frågor angående Föreningen Ordfront eller Ordfront magasin.
info@ordfront.se

Tel: 08- 12 15 00 51

Vi besvarar inte frågor gällande Ordfront Förlag. Eftersom vi är ett litet kansli kan vårt svar ibland dröja något.