Alla vet att civila bombas mer än terrorister. Likadant kommer det bli med ändringar i strejkrätten, man riskerar åstadkomma mycket mer skador än de man officiellt avser att laga. Det är inte ens säkert att Hamnarbetarförbundet går under, vilket tycks vara det officiella målet. Daniel Håkansson ger nedan ett tänkbart scenario för hur man inför gula fack och kommer runt den nya svenska modellen:
Amazon är ett av världens största företag. Delar av affärsstrategin bygger på total antifacklighet. Delar av affärsstrategin bygger på total antifacklighet. Deras lager i Tyskland är ett bra exempel på »den nya ekonomin« med en extrem prekarisering av arbetskraften.
Akt 1: Amazon vill etablera lager i Sverige. En glesbygdskommun uppvaktas: Amazon gullar med kommunalråd och kommunstrateger. De ser räddningen för bygden och har inte som huvudansvar eller fokus att fundera på hur Amazon behandlar sina anställda. Amazon får mark, el och vägar halvgratis och smäller snabbt upp bautalagret som täcker Skandinaviens e-handelsvägar.
Akt 2: För att få jobb på Amazon måste man anställas av Amazon Workers. Ett bemanningsbolag, som i sin tur har kollektivavtal med en »fackförening« som heter Amazon Workers group, som styrs av Amazon via bulvaner. Som arbetssökande har du inga rättigheter. Det är ytterst svårt att vinna ett mål mot ett bolag som inte ger dig anställning. Nu är de anställda på plats, »organiserade« i Amazon Workers Group och varorna börjar flöda ut och det går bra.
Akt 3: Amazon Workers Group har tecknat ett »kollektivavtal« med Amazon Workers. Med samma slavliknande villkor som Amazon har på sitt lager i Tyskland. Eftersom Sverige inte har lagstadgad minimilön så finns det inget juridiskt golv för hur usla avtal kan vara. De anställda får sina löner enligt det avtalet.
Akt 4: Handels och/eller Transport försöker teckna avtal med det nya företaget. Amazon vägrar eftersom man bara bemannar med »konsulter« från Amazon Workers Group. Amazon och Amazon Workers stämmer skiten ur Handels för företagsrättskränkningar. Amazon Workers hävdar att man har giltigt avtal med Amazon Workers Group. Detta kommer enligt idag föreslagen ändring kallas för förstahandsavtal.
Akt 5: Handels har inga medlemmar på arbetsplatsen eftersom Amazon är 100 procent antifackliga som central affärsidé. De som eventuellt kan tas ut i konflikt av Handels kommer inte få några timmar av bemanningsbolaget och därmed inte kunna åstadkomma någon skada för arbetsköparen, vilket är vad strejk handlar om. Inte heller kommer Handels komma in i lagret för att vara strejkvakt eller propagera.
Handels kan alltså inte utlösa verkningsfull strejk. Däremot försöka med en blockad liknande den vid Toys’R’Us en gång i tiden. För så har den svenska modellen fungerat, det har varit tillåtet med konflikt för avtal även där man inte har medlemmar. Men eftersom Amazon har ett enligt nya lagen giltigt avtal med Amazon Workers flygs det in toppjurister från New York som stämmer skiten ur Handels och får blockaden ogiltigförklarad enligt Ylva Johanssons (och Handels!) förslag om förstahandsavtal, utebliven tvisterätt för andrahandsparter med mera.
Som nuvarande förslag ser ut så är risken stor att Handels förlorar i Arbetsdomstolen i detta scenario. Om Handels skulle få ett andrahandsavtal – enligt den nya lagen – så kan Handels inte förhandla lokalt eller tvista om avtalet.
Således rullar verksamheten på med Amazon egna avtal med det gula facket. Affärerna går lysande.
Akt 6: Amazon slår ut stora delar av den svenska detaljhandeln med sina lägre priser. Andra handelsföretag som har avtal med Handels tecknar i desperation avtal med Amazon Workers för sina lager efter »omstruktureringar« av verksamheten.
Akt 7: De sista LO-pamparna håller 1 maj tal om den svenska modellen inför de kvarvarande funktionärerna. Medlemmarna är dock inte kvar. De aldrig använda strejkkassorna
finansierar dock apparaten i flera årtionden.
Billighetsföretag kommer dessutom ha lätt att få opinionen med sig. Folk kommer ha det så uselt att de prioriterar lågpris framför allt annat. Det syns tydligt i de taxikonflikter som utspelar sig i Europa där branschen försöker hålla undan slaveribolagen Uber och Cabify, många medborgare har det så uselt att dom vänder sig emot de »privligierade« taxiförarnas krav på lag, ordning och vettiga priser, tillsammans med högerpolitikerna.
Fackligt folk i bygg-, transport-, städ- och restaurangsektorn tvingas redan idag hantera diverse konstruktioner och upplägg för att komma runt svenska avtal. Med nya lagen ges skumrask i stor som liten skala ännu fler juridiska verktyg i klasskampen.
Daniel Håkansson, läkare som anser att strejker är bra för folkhälsan.
Läs hela artikeln
Som medlem i föreningen Ordfront stödjer du det fria ordet och får det oberoende Ordfront magasin direkt i brevlådan. Du skapar också förutsättningar för föreningens påverkans- och informationsarbete kring mänskliga rättigheter och demokrati.