• Föreningen Ordfront
  • MR-dagarna
  • Demokratiakademin
  • Ordfront Förlag

Ordfront magasin

  • Reportage
  • Kultur
  • Åsikt
  • Ordfront digitalt
  • Bli medlem
  • Bli prenumerant
  • Kontakta oss
  • Bli medlem

En lärare kan gå i tusen bitar

Publicerad 9 november, 2021

Språklig spänst och egensinne gör Ellen Mattsons elfte roman om läraren Davids sönderfallande liv till en absurd studie och ändå thrillerartat spännande, tycker Marianne Steinsaphir.

Ellen Mattsons elfte roman är omisskännligt en originell språklig vilopunkt i ett samtidsbrus där alla tonarter spelas på samma gång. Det ska inte förstås som att själva berättelsen är stillastående eller världsfrånvänd.

Den besitter »bara« det egensinne där språk och handling är så förenade att läsningen aldrig störs av en tillrättalagd pekpinne eller flört med någon möjlig målgrupp.

Det är befriande, det lösgör tankar och associationer att följa huvudpersonen, akademikern, den tillfälligt avstängde universitetsläraren David Svartheds inre gatlopp. I lyriska, overkliga och realistiska passager rullas hans liv fram. I vag dåtid, i enerverande samtid. 

Vad är hans liv? Han som konstaterar »Jag trodde i alla fall att upplevelsen skulle vara något helare./…/ att jag skulle kunna vända mig om och se åtminstone en tillstymmelse till linje. Inte en mening, men en riktning.«

David Svartheds implodering är till det yttre förorsakad av ett fall på en isfläck. Men den efterföljande hjärnskadan med huvudvärk, och minnesförlust och skiftningar med figurer i synfältet, är bara en pusselbit. Hans avstängning från lärartjänsten efter en konflikt med en elev som anser att ordklasser är en definitionsfråga, är en annan.

Han är överhuvudtaget trött på studenter som tycker att »den heliga Birgitta är dum i huvudet som tror att Gud talar till henne.« Och visst är också denna roman ett rop i öknen, ett försvar för humaniora, nu på dekis inom universitetsvärlden, den litteraturkurs som »ändå aldrig varit mer än lite pausmusik mellan de verkligt betydelsefulla ämnesblocken.« 

Och visst är även Ellen Mattsons hela roman, i idé och utförande även ett uppror mot genrefixerade skrivfabriker. Ingen kan tänka sig den här berättelsen som den första i en slick välsäljande serie.

I ett alltmer gåtfullt och absurt händelseförlopp med mystiska inslag följer läsaren David Svartheds alltmer upplösta tillvaro och verklighetsuppfattning. Han letar efter en försvunnen bok. Han skriver, eller borde, om Illiaden. Han träffar sin syster, söker upp en barndomsvän, är på en inbillad maskerad i ett biblioteksmagasin. Han står i fönstret och tittar ut över parken. Han besöker i en drömlik sekvens en mycket gammal poet som slutat skriva och försöker få svar på varför. Men hon vet inte. »Jag vet inte varför jag slutade skriva, det är ju jättekonstigt.«

Det är genialt av Ellen Mattson att låta den först så klarsynte David Svarthed som i en thriller irra i närheten av verkliga och overkliga skuggor som hotar hans liv. Vem i hela världen kan man lita på? Det är andlöst och skrämmande att se någons värld lösas upp.

Persongalleriet är litet. Det kunde vara ett förtätat kammarspel på en liten scen som ändå speglar en stor värld, och människans roll i denna.

Marianne Steinsaphir

I korthet

14 februari, 2024

Visitationszoners effektivitet tveksam

Nyttan med visitationszoner väger inte upp mot riskerna för kränkningar av mänskliga rättigheter och kan stjälpa … .

21 juli, 2023

Mer Ordfront? Lyssna på podden

Vet du att vi sedan hösten 2022 gör podden SAMTALET, där gäster kända från media (Ordfront magasin) och för sin … .

7 juli, 2023

Mer kollektivtrafik och närodling i söderforterna!

Stockholmarna är redan duktiga på klimatsparande åtgärder, konstaterar norrlandsgrävjournalisten Arne Müller efter en … .

3 juli, 2023

Nytt Ordfront magasin – elegant och digitalt

Vill du ha med dig Ordfront magasin på en resa men orkar inte bära på massa papper? Då har vi goda nyheter! Tidningen … .

30 juni, 2023

Breaking social: så vanstyrs världen, och vad vi kan göra åt det

Fredrik Gertten har en ny film ute. Efter Bananas och Push tar nu Breaking Social ett globalt grepp för att berätta om … .

Fler nyheter

Tycker du om det du läser?

Bli medlem i föreningen Ordfront och få Ordfront Magasin hem i brevlådan!

Som medlem i föreningen skapar du förutsättningar för föreningens påverkans- och informationsarbete kring mänskliga rättigheter och demokrati.


Bli medlem

Annonser

Ordfront magasin 2025
i pappersform hos medlem
Nr 1 25 februari
Nr 2 30 april
Nr 3 19 juni
Nr 4 18 september
Nr 5 19 november
https://youtu.be/X-q1kNo3GSM
https://www.youtube.com/watch?v=bpzZR0e9CjI
https://youtu.be/QS3XiflccFc?t=122
https://www.youtube.com/watch?v=z6l7nVrc1x4
https://www.youtube.com/watch?v=YN0kIrTmRqw
https://www.youtube.com/watch?v=gIiiu25AJDk
https://www.youtube.com/watch?v=eeUNpeJo--Y
https://www.youtube.com/watch?v=5E3xHk6dttc

Det här är Ordfront magasins sida på nätet. Artiklar ur papperstidningen, kommentarer från redaktionen och nyheter om magasinet och Ordfront. Redaktionen ansvarar för allt innehåll på sidan. Ansvarig utgivare: Johan Berggren.

Ordfront magasin är en samhälls- och kulturdebatterande tidskrift som är störst i Sverige i sitt slag. Den utkommer med fem nummer per år.

På www.ordfront.se kan du bli medlem och därmed prenumerant. Tidningen ägs av medlemsföreningen Ordfront. Läs mer om föreningen och dess verksamhet på www.ordfront.se

Postadress
Box 63 09
102 35 Stockholm

Besöksadress
Föreningen Ordfront
Karlbergsvägen 66 A
113 35 Stockholm

Redaktionen
Tel: 08-121 500 53
redaktionen@ordfront.se

Medlemsservice
Email: medlem@ordfront.se

Allmänna frågor
Har du allmänna frågor angående Föreningen Ordfront eller Ordfront magasin.
info@ordfront.se

Tel: 08- 12 15 00 51

Vi besvarar inte frågor gällande Ordfront Förlag. Eftersom vi är ett litet kansli kan vårt svar ibland dröja något.