
Det finns likheter mellan Putins resonemang om ett historiskt Stor-ryssland, och bosättarrörelsens tro på ett Eretz Israel HaShlema, menar Tobias Gisle i en essä om extremnationalismens verktyg.
Av Tobias Gisle
I sociala medier har hashtagen #whataboutisrael blivit synlig efter Rysslands invasion av Ukraina. Whataboutisrael handlar framförallt om sanktioner, men det finns andra frågeställningar förknippade med Israel, Palestina, där paralleller kan dras till Ryssland och Ukraina. Det handlar om föreställningar om att ens nation har en speciell plats i världen; en blandning av religion, geopolitik och isolering där vi ser en koppling mellan Ruski Mir, den ryska världen, och visionen om ett Eretz Israel HaShlema, ett Stor-israel.
Att stå upp för den lille mannen är mänskligt, kanske något uråldrigt. När vi nu världen över, fastlimmade framför våra skärmar, ser hela ryska armén välla in i Ukraina och ser president Zelenskiys »presidenski tut« video, där han lovar att stanna och vara krigspresident i stället för att fly så får vi ögonblickligen en ny hjälte. Det talar till varje fiber av vårt moraliska väsen. Delvis för att detta mod i motgång är arketypiskt. Det är David mot Goliat. Det är Kung Leonidas med sina 300 spartanska hopliter mot den persiska hären på miljoner män.
Denna artikel är låst
Vill du läsa – bli medlem i Ordfront
Är du redan medlem? Hör av dig till medlem@ordfront.se