• Föreningen Ordfront
  • MR-dagarna
  • Demokratiakademin
  • Ordfront Förlag

Ordfront magasin

  • Reportage
  • Kultur
  • Åsikt
  • Ordfront digitalt
  • Bli medlem
  • Bli prenumerant
  • Kontakta oss
  • Bli medlem

SÖDER – stadsdel och mytbild

Publicerad 12 oktober, 2020

»Söder« i Stockholm – härligt bohemiskt »bajenland« eller getto för överbetalda queerjournalister? Både och, om myterna får bestämma. Men bland mytbilderna av Sveriges mest omtalade stadsdel gömmer sig gammalt politiskt bråte. Henrik Arnstad ger oss Södermalms mythistoria.

Få svenska platser har lika stark identitet som Södermalm, Sveriges huvudstad Stockholms största stadsdel. Det beror på en riksomfattande romantisering som pågått i nära 200 år, om inte längre. Nästan lika länge har Södermalm – »Söder« i lokalbefolkningens mun – politiserats som vänster, samhällsfara och socialism. År 1879 skrev August Strindberg om revolutionshotet från Söders höjder:

»Jag försäkrar er, mina damer att det här redan är olidligt, sade snickarn. Och det kommer en dag, då det blir än värre, men då, då komma vi ner från Vita Bergen, från Skinnarviksbergen, från Tyskbagarbergen, och vi komma med stort dån som ett vattenfall!«

Bilden av Södermalm som centrum för huvudstadens – potentiellt revolutionära –arbetarklass, stod inte i motsats till romantisering. Tvärtom skildrades söderkisen och söderbönan kärleksfullt i 1900-talets omfattande populärkultur om stadsdelen.

Bilden var ungefär densamma fram till 1980-talet. Men med den urbana och globala trend som kallas gentrifiering har både verklighetens och mytbildens Söder förändrats. Arbetare, luffare och underklass har flyttat ut – till förmån för medelklass, höginkomsttagare och bostadsrättsinnehavare samt trendiga krogar, barer och kaféer. En viss alternativ, avslappnad och inkluderande atmosfär hänger dock kvar över Söder, även om bohemerna bytt namn till hipsters.

I ungefär samma takt har den offentliga romantiseringen av Södermalm delvis ersatts av motvilja och ibland hat. Rasister, populister och fascister verkar ha utsett Södermalm till symbol för allt de ogillar; »identitetsvänstern«, kosmopoliter, feminism, internationalism, hipsters, genus-dagis, lattemorsor, »globalister« och moskén vid Medborgarplatsen. Södermalm hotar med upplösning av nationella, samhällsbevarande och traditionella värderingar.

Södermalm är fjollig, snällistisk och förlegad tolerans. När Sverigedemokraterna ska provocera förlägger de ett tältmöte till Nytorget på Söder och njuter av södermalmarnas buanden som bekräftelse på att SD har rätt. I »Sverigevännernas« ögon är Södermalm fienden. Men avskyn grasserar i ett ännu bredare politiskt spektrum, från vänster till höger. Sverigedemokrater, nazister och ledarskribenter på Svenska Dagbladet samsas återkommande med socialdemokrater, vänsterpartister och renläriga marxister angående en gemensam ståndpunkt:

De själva är antitesen till Södermalm.

Fast vem är egentligen nutidens söderbo i offentlig retorik? Hur beskrivs, återges och uppfattas Södermalm och dess invånare i medier, debatt och politik? Denna artikel är ett försök att förklara stadsdelens komplexa roll i dagens Sverige.

Nutidens mytiska söderbo är inte längre en romantiserad arbetare utan en antinationell medelklass-»andre«, som definieras som motsatsen till populismens uppfattning om »riktiga svenskar« och »verklighetens folk«. Enligt denna retorik existerar inte verklighet på Södermalm – utan tvärtom någon sorts overklighet. Söder är ett godhetsknarkande, bortskämt och hycklande Disneyland för feminiserade, antinationella, naiva, lättkränkta och förment antirasistiska invånare. Södermalms »snöflingor« vore enbart värda förakt om det inte vore för deras enorma inflytande. Via konspiratorisk styrka är söderborna oerhört mäktiga. De kontrollerar medier, journalistik och censuren inom »åsiktskorridoren«.

Känner du igen denna otäcka, mytiska och degenererade gestalt? Det är ingen slump – liksom det inte är en slump att Södermalm anges som högborg för »globalisterna«, den nutida antisemitismens kodord för judar. Hatet mot Södermalm överens-stämmer till stor del med historiska konspirationsteorier om »juden«; urbaniserad, antinationell, feminin, konspiratorisk och mäktig – ofta via fördold kontroll av medier. Därmed inte sagt att kritik mot Södermalm är antisemitism. Poängen är istället att ultranationalismens hat mot den anti-nationelle »andre« ständigt hittar nya objekt, samtidigt som kontinuiteten bevaras. Allting går igen i tidens grums och mögel.

Läs hela artikeln

Som medlem i föreningen Ordfront stödjer du det fria ordet och får det oberoende Ordfront magasin direkt i brevlådan. Du skapar också förutsättningar för föreningens påverkans- och informationsarbete kring mänskliga rättigheter och demokrati.

Bli medlem nu

I korthet

14 februari, 2024

Visitationszoners effektivitet tveksam

Nyttan med visitationszoner väger inte upp mot riskerna för kränkningar av mänskliga rättigheter och kan stjälpa … .

21 juli, 2023

Mer Ordfront? Lyssna på podden

Vet du att vi sedan hösten 2022 gör podden SAMTALET, där gäster kända från media (Ordfront magasin) och för sin … .

7 juli, 2023

Mer kollektivtrafik och närodling i söderforterna!

Stockholmarna är redan duktiga på klimatsparande åtgärder, konstaterar norrlandsgrävjournalisten Arne Müller efter en … .

3 juli, 2023

Nytt Ordfront magasin – elegant och digitalt

Vill du ha med dig Ordfront magasin på en resa men orkar inte bära på massa papper? Då har vi goda nyheter! Tidningen … .

30 juni, 2023

Breaking social: så vanstyrs världen, och vad vi kan göra åt det

Fredrik Gertten har en ny film ute. Efter Bananas och Push tar nu Breaking Social ett globalt grepp för att berätta om … .

Fler nyheter

Tycker du om det du läser?

Bli medlem i föreningen Ordfront och få Ordfront Magasin hem i brevlådan!

Som medlem i föreningen skapar du förutsättningar för föreningens påverkans- och informationsarbete kring mänskliga rättigheter och demokrati.


Bli medlem

Annonser

Ordfront magasin 2025
i pappersform hos medlem
Nr 1 25 februari
Nr 2 30 april
Nr 3 19 juni
Nr 4 18 september
Nr 5 19 november
https://youtu.be/X-q1kNo3GSM
https://www.youtube.com/watch?v=bpzZR0e9CjI
https://youtu.be/QS3XiflccFc?t=122
https://www.youtube.com/watch?v=z6l7nVrc1x4
https://www.youtube.com/watch?v=YN0kIrTmRqw
https://www.youtube.com/watch?v=gIiiu25AJDk
https://www.youtube.com/watch?v=eeUNpeJo--Y
https://www.youtube.com/watch?v=5E3xHk6dttc

Det här är Ordfront magasins sida på nätet. Artiklar ur papperstidningen, kommentarer från redaktionen och nyheter om magasinet och Ordfront. Redaktionen ansvarar för allt innehåll på sidan.

Ordfront magasin är en samhälls- och kulturdebatterande tidskrift som är störst i Sverige i sitt slag. Den utkommer med fem nummer per år.

På www.ordfront.se kan du bli medlem och därmed prenumerant. Tidningen ägs av medlemsföreningen Ordfront. Läs mer om föreningen och dess verksamhet på www.ordfront.se

Postadress
Box 63 09
102 35 Stockholm

Besöksadress
Föreningen Ordfront
Karlbergsvägen 66 A
113 35 Stockholm

Redaktionen
Tel: 08-121 500 53
redaktionen@ordfront.se

Ansvarig utgivare
Anna Wigenmark

Ägare
Föreningen Ordfront

Medlemsservice
Email: medlem@ordfront.se

Allmänna frågor
Har du allmänna frågor angående Föreningen Ordfront eller Ordfront magasin.
info@ordfront.se

Tel: 08- 12 15 00 51

Vi besvarar inte frågor gällande Ordfront Förlag. Eftersom vi är ett litet kansli kan vårt svar ibland dröja något.