Hybrider, korsningar och misfits när ett konstnärskap korsar sig själv. Konstnären själv är på plats för pressvisningen.
Arbetet med utställningen har pågått under två års tid. Karin Sidén, museichef på Prins Eugens Waldemarsudde, berättar stolt om hur utställningen tagit form. Det sista verket hängdes upp bara någon minut innan dörrarna öppnades för pressen.
– Att få arbeta med Charlotte har länge varit en önskan hos mig. Det har varit en spännande process, med många samtal och mycket reflektion om hur det ska utformas, berättar Karin Sidén.
Utställningens namn Crosier/Korsa kommer från det frigörande Charlotte Gyllenhammar upplevt när hon började korsa gränser i sitt konstnärskap. Hon berättar att hon för några år sedan började dekonstruera tidigare verk, blanda och montera ihop delar av dem på ett nytt sätt.
– Jag upplevde det befriande att blanda material på ett vårdslöst, nästan hänsynslöst sätt, säger Charlotte Gyllenhammar.
Hon jämför sin process med den surrealistiska lek i vilken deltagarna viker ett papper och ritar varsin del av en gubbe, utan att veta vad de andra ritat innan. Men istället för att använda den platta bilden har Charlotte Gyllenhammar gått ut i rummet och jobbat med skulptur.
– I utställningen gestaltar jag hybrider, korsningar och misfits, säger hon.
I prins Eugens forna ateljé visas en platsspecifik installation med surrealistiska, människoliknande statyer och reliefer som möter varandra. På Södra vinden intill, ett urval av Charlotte Gyllenhammars tidigare verk, bland annat avgjutningar där fullstora kroppar framträder och drar tankarna mot en förstelnad Han Solo i Star Wars. Till utställningen hör även rörligt material, dels i samlingen verk men här visas också en film som beskriver konstnärens arbetsprocess.
Men Charlotte Gyllenhammar korsar också gränsen mellan inne och ute. Parken utanför museet pryds av hennes “Sitting Giant” – en bronsstaty föreställande ett barn som blickar ut över vattnet.
– Den har fått en väldigt fin plats i parken och ska förmedla hur unga ser världen med en annan blick än vuxna, kommenterar Charlotte Gyllenhammar.
Valet med att visa upp äldre verk i utställningen är enligt konstnären gjort för att rama in en tematik. Hon berättar att syftet är att skapa nya möten som spänner över tid, perspektiv, rum, teknik och material. Gips, jesmonite, brons. Gjutet, printat och format för hand. Den givna färgen står i fokus för Charlotte Gyllenhammars arbete, men i utställningen finns en färg som sticker ut. Den gula färgen återkommer i utställningssalarna. Håller man utkik ser man den bland annat i textil och platåer.
– Tittar man tillbaka på de tidiga verk jag gjorde på Konsthögskolan ser man att jag använde mycket färg. Det har försvunnit över tid men i den här utställningen, liksom i min förra, har jag återgått till stark färg, berättar Charlotte Gyllenhammar och fortsätter:
– Det handlar om nya möten, och att se mina gamla verk packas upp ur sina lådor och möta de nya har varit väldigt spännande.
Crosier / Korsa pågår mellan 12 november 2022 – 26 mars 2023. Under tiden för utställningen pågår en programverksamhet med konstnärssamtal med Charlotte Gyllenhammar och introduktioner av utställningen.
Clara Wanders